Prehľad aktivít
Niektoré už boli úspešne ukončené, iné stále prebiehajú.
 
Byť vnímavý sa oplatí: Tichá hodinka pre pokojnejší nákup
Pípanie pokladníc, hlasná hudba, desiatky rozhovorov a neustále hlásenia z reproduktorov. Pre väčšinu z nás bežná kulisa nákupu, pre ľudí s poruchou autistického spektra a mnohých ďalších však extrémne zmyslové preťaženie. Nákup, ktorý je pre jedných rutinou, sa pre celé rodiny stáva náročnou misiou plnou stresu. Práve preto máme u nás v Lidli vytvorený priestor pod názvom Tichá hodinka pre všetkých, ktorí ocenia menej rušivý nákup.
Predstavte si, že vstúpite do obchodu a namiesto víru zvukov vás privíta ticho. Presne to sa stane počas Tichej hodinky, ktorú môžu zákazníci využiť každý deň, vrátane víkendov, v čase od 13:00 do 14:00 vo všetkých predajniach Lidl. Nejde tak o jednorazovú iniciatívu, ale o trvalú zmenu pre všetkých, ktorí potrebujú pri nákupe menej podnetov a viac pokoja. Počas tejto hodiny funguje predajňa v stíšenom režime. Z reproduktorov neznie hudba ani reklamné oznámenia a stlmené sú aj zvukové hlásenia. V stíšenom režime fungujú taktiež pokladnice a vypnuté sú aj ďalšie prevádzkové zvuky.
„Uvedomujeme si, že naša zodpovednosť siaha ďaleko za ponuku kvalitných produktov za skvelú cenu. Je našou povinnosťou vnímať svet okolo nás a načúvať aj potrebám tých, ktorí sú často prehliadaní. Tichá hodinka nie je len o stíšení hudby, je najmä o empatii, pretože chceme, aby bežný nákup nepredstavoval prekážku. Naším cieľom je poskytnúť príjemnejšie podmienky pre ľudí s autizmom a všetkých, ktorí ocenia menej rušivý nákup. Pretože byť vnímavý sa oplatí,“ povedala Zuzana Sobotová, vedúca CSR oddelenia Lidl Slovenská republika.
Spojenie, ktoré prináša skutočnú zmenu
Partnerom nového projektu je Spoločnosť na pomoc osobám s autizmom (SPOSA), ktorá sa venuje nielen podpore jednotlivcov a rodín, ale aj osvete, ktorá búra mýty a predsudky spojené s autizmom. „Misiou Spoločnosti na pomoc osobám s autizmom je posilniť sociálne, komunikačné a praktické zručnosti detí a mladých ľudí, podporiť ich zdravý životný štýl a samostatnosť, a zároveň vytvárať priestor pre rodiny a komunitu na spoločné aktivity,“ priblížil Ivan Štubňa, zakladateľ organizácie SPOSA. Odborný pohľad pri spustení projektu bol pre nás kľúčový. „Sme nesmierne hrdí, že tento projekt realizujeme s takým silným partnerom, akým je SPOSA, pretože ich expertíza nám dáva istotu, že naša pomoc je skutočne zmysluplná. Sme radi, že našu predchádzajúcu spoluprácu sme mohli rozšíriť aj v rámci tohto projektu,“ dodala Zuzana Sobotová. Súčasťou tlačovej konferencie, ktorou sme ohlásili spustenie Tichej hodinky vo všetkých Lidl predajniach , bola aj simulácia Autismity - virtuálnej reality, ktorá pomáha porozumieť svetu ľudí na autistickom spektre. Viac o tomto unikátnom projekte je možné získať tu: www.autismity.com.
Základné pravidlá správania sa, ktoré môže využiť každý pri kontakte s človekom s autizmom.
Ako komunikovať s človekom na autistickom spektre – 4 základné pravidlá:
Jasne – Pokojne – Citlivo – Ponúkni pomoc
Jasne
- Používajte jednoduchý, zrozumiteľný jazyk.
- Dávajte jednu inštrukciu naraz.
- Vyhýbajte sa irónii, sarkazmu alebo príliš rýchlej reči.
Pokojne
- Majte pokojný hlas a reč tela.
- Vyhnite sa náhlym hlasným zvukom alebo náhleniu.
- Ak človek pôsobí vystresovane, dajte mu priestor.
Citlivo
- Buďte trpezliví, ak potrebujú viac času.
- Rešpektujte osobný priestor; nedotýkajte sa, pokiaľ to nie je nutné.
- Neberte si osobne neobvyklé správanie (napr. vyhýbanie sa očnému kontaktu, opakovanie slov).
- Nikdy nereagujte nezdvorilo na nezvyčajné správanie.
- Vyhnite sa dvíhaniu obočia, smiechu, "prevracaniu" očí či prejavom frustrácie.
- Zachovajte si úctivý, profesionálny a podporný prístup.
Ponúkni pomoc
- Ak vidíte, že váha alebo je neistý, ponúknite jednoduché usmernenie.
- Formulujte otázky tak, aby boli jasné a s čo najjednoduchšou odpoveďou (napr. áno/nie).
- Ukážte vizuálne, ak je to užitočné.
Lebo byť vnímavý sa oplatí.
 
Čo vám napadne keď sa povie „čistinka“? Azda trávnaté miesto v hore. Alebo miesto z fantázie, o ktorom sa skladajú piesne, píšu básne či rozprávky. Čistinka s veľkým Č však nie je výmysel, ani ďaleká lesná lúka, hoci je mnohými vysnívaná. Čistinka to je najnovší projekt spoločnosti Lidl, ktorý prinesie do slovenských miest niečo nevídané. Lidl Čistinku – mestský park jedna báseň.
 
V rámci projektu Podeľ sa a pomôž sa chceme podieľať na riešení chudoby, sociálneho vylúčenia a s nimi spojenej potravinovej deprivácie.
 
Občianske združenie ČERVENÝ NOS Clowndoctors už dvadsať rokov prináša prostredníctvom klaunského umenia radosť a smiech tým, ktorí to potrebujú. Sedemdesiat profesionálnych zdravotných klaunov pravidelne navštevuje vyše päťdesiat nemocníc a úsmev vyčarúvajú aj na tvárach seniorov. Ich misiu šíriť radosť, smiech a nádej môžete teraz ľahko podporiť aj Vy spolu s Lidlom. Od 27. mája až do 9. júna si môžete v ktoromkoľvek Lidli zakúpiť základnú pracovnú pomôcku zdravotných klaunov – červený penový nos a nie len, že urobíte si tak radosť sebe, či svojmu blízkemu a no zároveň svojím 1 eurom prispejú aj k šíreniu radosti a smiechu na detských oddeleniach nemocníc po celom Slovensku.
Cieľ je jasný – získať prostriedky na organizáciu 365 klauniád. A čo to vlastne klauniáda je? Ide spravidla o klaunskú návštevu, ktorú realizuje od izby k izbe dvojica zdravotných klaunov na jednom alebo viacerých oddeleniach nemocnice alebo v seniorskom zariadení. 1 klauniáda trvá štandardne približne 2-3 hodiny. Pri špeciálnych programoch pod klauniádou rozumieme napr. 1 návštevu domácnosti s chorým dieťaťom, 1 dopoludnie venované odprevádzaniu detí na operácie, 1 deň nácviku s deťmi pri programe Cirkus Paciento a pod. Tristošesťdesiatpäť klauniád teda znamená stovky hodín radosti!
Hlavnou tvárou kampane „Hrdo nos nos“ je Miroslav Noga. Známy herec sa rozhodol, že chce, aby sa mu pre jeho nos smiali všetci, úúúplne všetci, a preto si ochotne nasadil červený penový nos. „Humor je vážna vec a u kolegov zdravotných klaunov to platí dvojnásobne, preto ich úprimne obdivujem. Zdravie sa nedá kúpiť, ale smiech dokáže zázraky, lieči a predlžuje život. Doprajme ho teda aj deťom na nemocničných lôžkach, ktoré čakajú na kúsok nádeje a radosti zo života,“ odkázal M. Noga.
 
Je pre nás radosť podporovať základné a spojené školy, ktoré sa nachádzajú v okolí našich novootvorených predajní. Týmto školám venujeme v prvý deň predaja 1 euro z každého nákupu nad 10 eur a za získanú sumu im zakúpime športové pomôcky podľa ich vlastného výberu. Od začiatku projektu sme podporili vyše 140 základných škôl sumou viac ako 432 000 eur.
 
Pomáhame aj tým najzraniteľnejším – deťom do 3 rokov. Za každé predané balenie plienok značky Lupilu venujeme 10 centov na pomoc rodinám s deťmi s vážnym zdravotným znevýhodnením. Týždenne podporíme 1 rodinu, pričom forma našej pomoci závisí od individuálnej potreby a situácie každého dieťaťa. Ak má vaše dieťa vážne zdravotné problémy a potrebujete pomoc, dajte nám o sebe vedieť. Vďaka projektu Od začiatku v dobrých rukách sme od marca 2018 podporili viac ako 170 detských príbehov.
 
Deti by mali tráviť voľný čas aktívne. Moderných a bezpečných detských ihrísk je v našich mestách stále málo a práve preto sme sa rozhodli pomôcť pri ich budovaní. Počas piatich ročníkov projektu Lidl ihrisko Žihadielko sme slovenským mestám a obciam venovali 50 ihrísk v celkovej hodnote 4 350 000 eur. Projekt sa teší od začiatku veľkému záujmu. Za päť rokov ste vašim mestám v hlasovaní odovzdali celkovo 20 391 221 hlasov, len v poslednom ročníku neuveriteľných vyše 9 miliónov hlasov. Dobzučania priatelia!
 
V novembri 2020 sme založili Nadáciu Lidl Slovenská republika, v rámci ktorej chceme naďalej podporovať aktivity zamerané na všeobecne prospešné ciele, a robiť tak zo Slovenska lepšie miesto pre život pre nás všetkých.
 
Šesť ročníkov Dobrých rozprávok prinieslo desiatky životzachraňujúcich prístrojov do slovenských nemocníc. V roku 2015 sme vďaka našim zákazníkom venovali 14 nemocniciam v 10 slovenských mestách 34 život zachraňujúcich inkubátorov. O rok neskôr sme sa rozhodli ísť ešte ďalej a všetkým slovenským pôrodniciam umožňujúcim bezplatný pôrod sme odovzdali zostavu život zachraňujúcich prístrojov. V roku 2017 naši zákazníci opäť ukázali, že majú srdce na správnom mieste a s ich podporou sme darovali set život zachraňujúcich prístrojov všetkým 53 novorodeneckým oddeleniam, ktoré na Slovensku poskytujú bezplatný pôrod. V tomto trende sme pokračovali aj v rokoch 2018 a 2019. V roku 2020 získali všetky slovenské neonatologické pracovíská prvotriedne inkubátory vybavené protivírusovým filtrom, ktorý chráni tých najzraniteľnejších aj pred ochorením COVID-19. Od začiatku projektu získali slovenské nemocnice život zachraňujúce prístroje pre novorodencov v celkovej hodnote takmer 5 500 000 eur.
 
Svojimi aktivitami dokážeme osloviť veľkú časť Slovenska. Náročnú situáciu, ktorej aktuálne čelí naša krajina zvládneme iba ak si budeme navzájom pomáhať. V týchto dňoch je najdôležitejšia zodpovednosť každého z nás a vôľa pomôcť. My si plne uvedomujeme našu úlohu v zásobovaní zákazníkov potravinami a robíme skutočne všetko, aby sme tu boli pre vás. Nie je to ľahké a darí sa nám to len vďaka našim zamestnancom, ktorí sú našimi hrdinami. Buďme preto k sebe ohľaduplní! Túto situáciu zvládneme iba spoločne.
 
Otvorená a obojstranná komunikácia je základom budovania dlhodobého a intenzívneho vzťahu. Preto sa vždy snažíme čo najrýchlejšie reagovať na každý jeden zákaznícky podnet, ktorý nám je adresovaný. Sme aj aktívni na sociálnych sieťach. Vďaka originálnemu obsahu a reálnej spätnej väzbe patríme na Slovensku ku korporátnym lídrom v online prostredí, za čo máme už desiatky ocenení v súťaži Hermes Komunikátor roka.
 
Lidl bol exkluzívnym partnerom Roka prevencie 2019, ktorý vyhlásilo Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Do predaja sme v rámci tohto partnertstva uviedli produkt v špeciálnom obale - hráškovú polievku, ktorá môže prispieť k záchrane života. Pomohli sme tak šíriť osvetu o dôležitosti preventívnych vyšetrení rakoviny prsníka. Navyše, za každú predanú polievku sme venovali 5 centov na liečbu rakoviny prsníka. Z vyzbieranej sumy, ktorú sme ešte zvýšili, sme nakúpili infúzne pumpy pre Východoslovenský onkologický ústav v hodnote 6 000 eur.
 
Slovenskô je naša najmladšia privátna značka. Zákazník si vďaka nej môže byť istý, že všetky produkty pod jej logom pochádzajú priamo od slovenských dodávateľov.
Aby sme podporili ťažko skúšaný cestovný ruch a ukázali krásy Slovenska, za každých 20 € hodnoty tovaru dostane každý zákazník balíček nálepiek „Slovenskô ako maľované“. Nálepky môžu rodičia s deťmi nalepiť do dobrodružnej nálepkovej knihy zameranej na naše regióny.
A keďže vždy chceme dať viac, inak tomu nie je ani pri akcii „Slovenskô ako maľované”. Súčasťou akcie je súťaž pre všetky slovenské stredné a základné školy. V nej môžu vyhrať vzdelávacie pomôcky a IT vybavenie v hodnote 180 000 EUR.
 
Každý potrebuje občas pomoc, dokonca aj tí, ktorých profesiou je pomáhať. Rozhodli sme sa preto pomôcť Slovenskému Červenému krížu. Prvým krokom bol príspevok 100 000 EUR. Následne sme sa do pomoci rozhodli zapojiť aj zákazníkov.
Stačilo, aby si pri pokladnici zakúpili špeciálnu nálepku v hodnote 50 centov, pričom podporu poputovalo 100% výnosu z predaja nálepiek. Spoločne tak máme za cieľ zakúpiť pre Slovenský Červený kríž špeciálne autá do krízových situácii.
Na našu dlhodobú spoluprácu pre Slovenský červený kríž sme veľmi hrdí a teší nás, že vďaka tomuto projektu môže naozaj každý ukázať, že má Srdce na dlani.
V sekii Na stiahnutie je dostupná predbežná správa o výnose zbierky.
Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!
Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.