Férové jednanie

Lidl je najväčším prispievateľom Fairtrade na Slovensku

11. júl 2023
Fairtradový príspevok Lidl Slovenská republika prekročil za predošlých päť rokov hranicu milión Eur.

Základným cieľom  spoločnosti Lidl Slovenská republika je zlepšovať životy ľudí – zamestnancov, zákazníkov a tiež dodávateľov. Platí to pre domácich, ako aj zahraničných partnerov. Jedným zo spôsobov ako diskont pomáha je zapojenie sa do systému Fairtrade, ktorý sa zameriava na podporu pestovateľov z rozvojových krajín. Príspevok Lidla za rok 2022 predstavoval 310 404 €, pričom za predošlých päť rokov prekonal hranicu milión Eur. Lidl je dlhodobo najväčším platcom fairtradového príplatku na Slovensku. 

„V Lidli veríme, že pomáhať je správne a môže tak urobiť každý jeden z nás. Dávame preto našim zákazníkom možnosť zapojiť sa do veľkých a zmysluplných projektov, pričom sa počíta každý jeden cent. Nákupom výrobkov s označením Fairtrade pomáhajú spravodlivejším obchodným podmienkam, dodržiavaniu ľudských a pracovných práv, šetrnému prístupu k životnému prostrediu a dôstojným podmienkam zamestnancov v rozvojových krajinách. Ďakujeme,“ povedala Katarína Horňáková, CSR manažérka z rezortu nákupu v Lidl Slovenská republika.

Výrobky s Fairtrade certifikáciou nájdu zákazníci v Lidli predovšetkým pod privátnymi značkami J.D.Gross, Favorina či Gelatelli. Certifikovaná je aj káva z automatov Lidl2Go a tiež bavlnené nákupné tašky. Celkovo slovenský Lidl nakúpil zo systému Fairtrade za 12 mesiacov takmer 1,2 milióna kilogramov kakaových bôbov, 120 ton bavlny, 21 ton trstinového cukru a viac ako 6 tony zelenej kávy. Lidl zaplatil viac ako 45% z celkového „slovenského“ Fairtrade príplatku za rok 2022.

„Rast predajov pri niektorých komoditách nás, samozrejme, teší, pretože predaj fairtradových výrobkov je pre pestovateľov z krajín Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky v tomto čase ešte dôležitejší než inokedy. Fairtrade totiž pomáha posilňovať ich odolnosť proti krízam, či už ide o krízu klimatickú, alebo nečakané ekonomické výkyvy, aké predstavujú napríklad pandémia alebo aktuálny vojnový konflikt,“ vysvetľuje Lubomír Kadaně, riaditeľ Fairtrade Česká republika a Slovensko.

Fairtrade je certifikácia tovarov, ktoré spĺňajú určité sociálne, ekonomické a ekologické štandardy. Cieľom tejto certifikácie je poskytnúť pestovateľom a zamestnancom možnosť uživiť sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok. Fairtrade znamená spravodlivejšie obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv a šetrný prístup k životnému prostrediu. V systéme Fairtrade dostávajú zapojení pestovatelia okrem zodpovedajúcej ceny ešte príspevok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a komunít. Získané prostriedky využívajú pestovatelia stále častejšie aj na boj s dopadmi klimatickej zmeny a na preventívne opatrenia, ktoré ich môžu pred otepľovaním klímy chrániť.

Lidl má stanovené konkrétne ciele v oblasti trvalej udržateľnosti svojho sortimentu privátnych značiek. Všetky záväzné stanoviská Lidla sú dostupné tu: https://www.spolocenskazodpovednost.sk/sortiment#mantra-spolocenskej-zodpovednosti

Lidl doteraz publikoval štyri správy o trvalej udržateľnosti podľa metodiky GRI:https://www.spolocenskazodpovednost.sk/stiahni-si-kompletnu-spravu

 

 

Zaujímajú vás aktivity Nadácie Lidl? Výborne!

Prečítajte si viac o našej filozofií, cieľoch a oblastiach podpory.