Redukovať a recyklovať. REset Plastic - Naša plastová stratégia

Ako maloobchodný predajca potravín si uvedomujeme svoju zodpovednosť. Z tohto dôvodu sa Lidl zaviazal k 20% zníženiu spotreby plastov do roku 2025 a k maximálnej recyklovateľnosti 100 % obalov produktov svojich vlastných značiek.

 

 

Tieto opatrenia sú súčasťou REset Plastic, našej medzinárodnej plastovej stratégie, ktorú v roku 2018 začala spoločnosť Schwarz Group. Spoločne sledujeme víziu „Menej plastov - uzavreté cykly“.

Naše plastové ciele

  • O 20 % menej plastov do roku 2025.
  • 100 % obalov produktov našich vlastných značiek bude do roku 2025 maximálne recyklovateľných.

REset Plastic a jej 5 kľúčových princípov:

 

REduce

Redukujeme plasty tam, kde je to možné a udržateľné. Naše opakovateľne využiteľné sieťky na ovocie a zeleninu sú príkladom, ako vytvoriť udržateľnú alternatívu k plastovým vreckám.

REdesign

Navrhujeme recyklovateľné obaly a uzatvárame ich životné cykly. Pri baleniach viacerých našich produktov sme znížili množstvo plastu, zvyšujeme recyklovateľnosť našich obalov a používame recyklované plasty. Naše logo "Balené zodpovedne" transparentne informuje zákazníkov o našich krokoch.

REcycle

Zbierame, triedime a recyklujeme plasty, aby sme uzavreli cyklus. Triedime takmer všetky prepravné obalové materiály, ktoré zostávajú v našich predajniach a logistických centrách. 

REmove

Podporujeme odstraňovanie plastového odpadu zo životného prostredia. Spoločne s našimi partnermi „Project Stop“ a  „One Earth – One Ocean e.V.“ pomáhame odstraňovať plasty z riek a oceánov. Do tejto oblasti patria aj naše lokálne Lidl projekty ako napr. Nenechajme to plávať.

REsearch

Investujeme do výskumu a vývoja inovatívnych riešení a vzdelávame o recyklácii. Podpísali sme globálny záväzok nadácie Ellen MacArthur Foundation, ktorý je silným znamením našej vízie globálne fungujúceho obehového hospodárstva.

Viac informácií nájdete tu: https://reset-plastic.com/ 

Ide to aj bez sáčkov, presvedčil zákazníkov Lidl

„Žijeme v spoločnosti, ktorá si môže dovoliť nakúpiť naozaj všetko, aj si všetko zabaliť...avšak už si nemôžeme dovoliť všetko vyhodiť,“ povedala Petra Csefalvayová z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky.

O plastovom ostrove v Tichom oceáne, ktorého rozloha je 32-krát väčšia než Slovensko počul zrejme každý. Rovnako každý pozná zábery na morských živočíchov bezmocne sa trápiacich s plastovým odpadom. Obrázky dôverne známe, no na prvý pohľad nám na Slovensku veľmi vzdialené. Zdanie však klame. Nadužívanie plastov je globálny problém, ktorý však dokáže ovplyvniť každý jeden z nás.

Najčastejšou zložkou odpadu v riekach, vodných nádržiach a moriach sú mikroténové vrecká. Nenápadné, a predsa sú všade. Mikroténové vrecká, ktoré sú najčastejšie používané na ovocie, zeleninu a pečivo, takmer vždy splnia svoj účel krátko po opustení obchodu. Zmysel ich využitia rátame v krátkych okamihoch, v prírode sa však rozkladajú dlhé desaťročia. Ich nadbytočné používanie znečisťuje prírodu aj na Slovensku a osud životného prostredia preto máme doslova vo svojich rukách. „Je potrebné, aby spotrebitelia boli aktivizovaní, aby navnímali svoje možnosti voľby aj takouto formou. Žijeme v spoločnosti, ktorá si môže dovoliť nakúpiť naozaj všetko,  aj si všetko zabaliť...avšak už si nemôžeme dovoliť všetko vyhodiť,“ povedala Petra Csefalvayová z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky.

Lidl si uvedomuje tento problém a výzvu v jednom, pred rokom sa preto rozhodol spustiť projekt Nenechajme to plávať. V duchu hesla „najlepší odpad je ten, ktorý nevznikne“ sa snaží vzdelávať svojich zákazníkov a motivovať ich k tomu, aby si rozmysleli či mikroténové vrecká naozaj potrebujú. V mnohých prípadoch totiž platí, že príroda už najlepší obal vymyslela. Pre ďalšie produkty sú dostupné ekologickejšie alternatívy než jednorazové plasty. Ak však zákazníci mikroténové vrecká potrebujú a súčasne chcú pomôcť slovenskej prírode, môžu si ich v Lidli zakúpiť za 1 cent. Diskont túto sumu zdvojnásobí a venuje Slovenskému vodohospodárskemu podniku na čistenie našich riek a vodných nádrží. Doteraz sa tak podarilo vyzbierať viac ako 1100 ton prevažne plastového odpadu.

„Projekt Nenechajme to plávať prináša hmatateľné výsledky. Okrem stoviek ton vyzbieraných plastov z našich riek a vodných nádrží vnímame aj klesajúci trend spotreby mikroténových vreciek v našich predajniach. Mesačne ide približne o desaťpercentný pokles. Ukazuje sa, že edukácia má zmysel,“ uviedol Slavomír Špánik, obchodný riaditeľ Lidl Slovenská republika. Diskont, ktorý má vlastnú politiku obmedzovania a nahrádzania plastov, okrem iného zmenil aj samotné mikroténové vrecká – sú tenšie a obsahujú o 20% menej plastu.

Práve mikroténové vrecká sú dobrým príkladom kedy každý spotrebiteľ denne robí rozhodnutia, ktoré sú síce malé, no s veľkým vplyvom na životné prostredie. V jednej predajni Lidl sa denne použije v priemere 2000 mikroténových vreciek. Pri aktuálnom počte 151 predajní a pri rozložení všetkých vreciek do pomyselnej reťaze to za rok predstavuje takmer 42 000 km dlhú plastovú šnúru. Je to viac než obvod Zeme, takmer štvornásobok obvodu Mesiaca a viac než sto ciest z Bratislavy do Košíc. Nadmerná spotreba mikroténových vreciek je problém, ktorý sa nás dotýka a ktorý môžeme všetci ovplyvniť. Aby Lidl zákazníkom ukázal, že to ide aj bez sáčkov, rozhodol sa z jednej svojej predajne – v bratislavských Podunajských Biskupiciach – na jeden deň odstrániť všetky takéto mikroténové vrecká. Prekvapeným zákazníkom v tento deň zdarma poskytol ekologickú a viacnásobne použiteľnú sieťku. Všetci zákazníci tohto obchodného reťazca si jej dvojbalenie môžu zakúpiť počas druhého septembrového týždňa za zvýhodnenú Lidl Plus cenu 0,49 €.

Lidl už pred dvoma rokmi prestal predávať jednorazové plastové výrobky, priebežne obmedzuje používanie plastov v rámci svojej činnosti, dôsledne recykluje a ročne tak našu krajinu odbremeňuje o stovky ton plastov a tisícky ton odpadov. Nedávno sa diskont stal generálnym partnerom občianskeho združenia Upracme Slovensko, ktoré je organizátorom slovenskej edície World Cleanup Day. Tento rok bude už v poradí štvrtý, ktorý sa bude upratovať spoločne na celom svete. Lidl a Upracme Slovensko preto pozýva všetkých, aby sa 18. septembra zapojili a pomohli tak vytvoriť krajšie Slovensko bez odpadkov. Doteraz vyzbierali tisíce Slovákov približne 200 ton odpadu vo viac ako 130 lokalitách po celej krajine.

 

Súvisiace aktuality

Naše oceány znečisťujú plastové ostrovy. Až tretina všetkých potravín na svete končí v odpade. Je čas s tým niečo urobiť! Aj preto sa skupina Schwarz, ktorej...

„Žijeme v spoločnosti, ktorá si môže dovoliť nakúpiť naozaj všetko, aj si všetko zabaliť...avšak už si nemôžeme dovoliť všetko vyhodiť,“ povedala Petra...

LIDL A KAUFLAND ROZŠIRUJÚ CIELE VO SVOJEJ PLASTOVEJ STRATÉGII